27 Mart 2014 Perşembe

Tesis sobre un homicidio (2013)


Yönetmen: Hernán Goldfrid
Oyuncular: Ricardo Darín, Alberto Ammann, Calu Rivero, Arturo Puig, Mara Bestelli
Senaryo: Diego Paszkowski, Patricio Vega
Müzik: Sergio Moure

Bir hukuk fakültesinde profesörlük yapan eski ceza avukatı Roberto Bermúdez’in ders verdiği fakültenin önünde bir cinayet işlenir. Katil, Roberto’yu bu tehlikeli oyuna çekmek ister gibi bazı ipuçları bırakmıştır. Roberto, cinayetler ve adalet sistemi üzerine kendisiyle sürekli teorik tartışmalar yapan zeki öğrencisi Gonzalo’dan şüphelenmeye başlar. Roberto bu cinayeti çözmeyi saplantı haline getirir. Gonzalo’nun yeni bir cinayet işleyeceğini düşünmeye başlar ve onu engellemeye çalışır.

Diego Paszkowski adlı bir yazarın romanından uyarlanmış Tesis sobre un homicidio, başlarda çekici bir konu oluşturup işin gizemli kısmını garantilemiş gözükse de, bir süre sonra risksiz ve sıkıcı bir düzleme oturuyor. Bunda, işlenen vahşi cinayetin mizansenliği, bu cinayetin izini sürmeye yarayacak ekmek kırıntılarının yeterince taze olmayışı ve “katil kim” bulmacasının “Gonzalo katil mi, değil mi” rutinine hapsolmasının etkisi var. Bazı sahnelerin manasızca uzaması sonucu oluşan tempo sorunu, olası gerilimin de havasını aldığından sadece bilinen sonun nasıl bağlanacağı bekleniyor. Oysa filmin çeşitli ters köşelere ve sürprizlere açık bir yapısı var. Roman veya senaryonun ters köşe ve sürpriz anlayışı ise pek tatmin edici sayılmaz. Kendini karmaşık ve gizemli sanan, bu yüzden rotasından sapmayan Hernán Goldfrid yönetimindeki film, yazılı metninin adalet üzerine söylediklerini Roberto ve Gonzalo eşliğinde dillendirirken de fazla metinsel kalıyor. Bu hukuki mottoları kendi hikayesine yedireceğini beklenirken sadece “her şey ayrıntılarda gizlidir” klişesine sığınıyor. Onu da finalde tek bir nesneye indirgeyerek çarpıcı bir son gerçekleştirdiğini sanıyor.

Filmin yeterince iyi işleyemediği tek şey Roberto’ya yapılan cinayet meydan okuması değil. Tek şüpheli olan Gonzalo’nun artık bunamış motivasyonlarla ve son kullanma tarihi yaklaşmış psikolojik gerilim yöntemleriyle ele alınış biçimi hiç cazip değil. Sırf hedefteki kurban olarak konduğu açık vaziyetteki maktülün kızkardeşi Laura ise, Roberto ve Gonzalo arasında bir arzu nesnesi olmaktan ileri gitmiyor. Filmi izleme sebebim olan usta oyuncu Ricardo Darín vasat sulardaki rolünün gereğini yerine getirse de, özellikle Celda 211’de çok iyi bir oyun sergileyen Alberto Ammann’ın canlandırdığı Gonzalo, sadece yüzündeki hınzır gülümsemeden medet umulan, ne gerilimli, ne de gizemli olmayı beceremeyerek filme en büyük darbelerden birini vuran bir karakter olmuş bana göre. Tesis sobre un homicidio, polisiye soslu psikolojik gerilimlerden hoşlanan seyircilere sofradan doymadan kalkmış hissi verebilecek bir film.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder