13 Mayıs 2023 Cumartesi

Missing (2023)

 
Yönetmen: Nicholas D. Johnson, Will Merrick
Oyuncular: Storm Reid, Nia Long, Ken Leung, Tim Griffin, Amy Landecker, Joaquim de Almeida, Megan Suri, Daniel Henney
Senaryo: Nicholas D. Johnson, Will Merrick, Sev Ohanian, Aneesh Chaganty
Müzik: Julian Scherle

Aneesh Chaganty ve Sev Ohanian ikilisi 2018'de yazdıkları Searching senaryosuyla yenilikçi bir işe imza atmış, kimi çevrelerce bir sinema filmi olarak görülmese bile sürükleyici bir dijital polisiye gerilim tasarlamışlardı. Filmi yöneten Chaganty, pek çok yenilik denemiş, adeta bütünüyle kurgu masasından bir film çıkarmıştı. Searching'in kurgu masasında Nicholas D. Johnson ve Will Merrick oturuyordu. Missing'de ise bu kez Chaganty ve Ohanian hikayeyi yazmış, Johnson ve Merrick hem o hikayeden senaryoyu oluşturmuş, hem de yönetmiş. Searching'deki dijital ekranlardan oluşan sürükleyici polisiye düzeni ufak tefek farklılıklara rağmen aynen sürdürülüyor. Yalnız bu defa farklı hikaye ve karakterlerle yeni bir iz sürme hikayesi izliyoruz. Annesi Grace ve onun erkek arkadaşı Kevin'ın Kolombiya yolculukları sonrası annesinin ortadan kaybolmasıyla bilgisayar ve telefon başında onu arayan lise öğrencisi June ana karakterimiz. Searching'de kızını arayan David, Missing'de annesini arayan June, bu iki filmin tarz ve konu olarak aynı tornadan çıkmış olmasının barizliğine karşın, zekaları ve azimleriyle iyi tasarlanmış dedektif rolündeler. June'un sık sık ekrana yansıyan endişeli yüzü, ekranda gördüğümüz klavye ve mouse tıklamalarıyla birleştirildiğinde tuhaf bir karakterizasyon ortaya çıkıyor. Telaş yanında, zekice iz sürme hamlelerinin seriliği açısından kurgusal bir beceri de tıpkı Searching'deki gibi görülüyor.

Bilişim teknolojileri ve sosyal medya kullanım becerisi gerektiren kurgu, hikayenin de gizemiyle birleşince, Searching'deki masa başı polisiyesi formülü yine çok iyi çalışıyor. Sosyal medya ve akıllı telefon uygulamaları, Google tabanlı uygulamalar, dizüstü bilgisayar kameraları, güvenlik kameraları vs. sürekli birbirleriyle rol paslaşıyor. June'un bulunduğu sabit bir merkezden evin dışına, hatta Kolombiya sokaklarına bile çıkabiliyoruz. Hikayenin dolambaçlı, sürprizli, tempolu dramatik yapısı, insan yüzü görmediğimiz anların da tercümanlığını yapıyor. Bir kaybı araştırırken bir şifreyi tahmin etmeye, alternatifleri denemeye, ihtimalleri hesaplamaya, çözüm yolları üretmeye çalışmanın izleği, pratik zekayla bilişim zekasının buluşma noktasını işaret ediyor. Her ne kadar araştırma, gerçeği bulma amacıyla olsa da başkasının hesaplarına girip mesajlarına, videolarına erişme, sırlarını öğrenme suçlu zevkine de ortak oluyoruz. Bu bilişim ağının doğrudan müdahale edemeyeceği noktalarda ise June'un anlaştığı Kolombiyalı özel araştırmacı Javi'nin Skype bağlantılı sahneleri devreye sokularak devamlılık sağlanıyor. Fakat tıpkı Searching'de olduğu gibi Missing'de de final bağlama noktasında bulunan çözümlerin tatmin ediciliği tartışılabilir durumda. Bu son noktada aksiyonla tansiyon yükseltme çabası yerine başka zeki çözümler üretilse fena olmazdı. Çünkü bir kameradan başka bir kameraya atlayarak Searching/Missing konseptine bağlı kalabilirsiniz ama bu sıçramanın o aksiyona değil, aksiyonun o dijital mantığa uydurulması daha şık olabilirdi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder