Yönetmen: Wai-keung Lau, Alan Mak
Oyuncular: Andy Lau, Tony Leung Chiu Wai, Anthony Wong Chau-Sang, Eric Tsang, Sammi Cheng, Elva Hsiao, Chapman To
Senaryo: Alan Mak, Felix Chong
Müzik: Kwong Wing Chan
Wai Keung Lau ve Siu Fai Mak ikilisinin yönettiği 2002 Hong Kong yapımı Infernal Affairs (Mou Gaan Dou), günyüzüne çıktığı andan itibaren Asya sinemasının önemli yapımlarından biri olmuştu. Gerek ticari, gerek sinemasal bazda elde ettiği başarının ardından Lau ve Mak, Infernal Affairs 2 ve 3’ü çektiler. Bu filmler de kendi çaplarında oldukça olumlu etkiler bıraktılar. Ancak ilk filmin ilk oluşundan başka, diğerlerine göre çok daha nitelikli oyuncularla kotarılması onu özel kılan etkenlerdendi. Full Time Killer ve House Of Flying Daggers filmlerinden tanıdığımız Andy Lau, bir mafya babasının gizlice sıfırdan polis akademisine yerleştirdiği ve köstebek olarak kullandığı dedektif Lau’yu canlandırıyor. Polis teşkilatının mafyaya casus olarak yerleştirdiği Chan Wing Yan rolünde ise Hero’da izlediğimiz, özellikle Won Kar Wai filmlerinin önemli oyuncusu Tony Leung Chiu Wai oynamakta. Bu filmlerden bazıları 2046, In The Mood For Love, Chunking Express, Ashes Of Time’dır. Bu iki starın sürüklediği film, yine de sırtını tamamen onlara dayamıyor.
Infernal Affairs, tek taraflı köstebek denklemlerine, çift taraflı bir denklemle farklı bir formül getiriyor. Bu formül, çözülmesi gereken pek çok denklemi de beraberinde getiriyor. Mafyaya sızan polis tiplemesi standartlara fazlasıyla uyan bir kahraman profili iken, polise sızan gangsterin kötü adam potansiyeli daha fazladır. Infernal Affairs, hayati görevinin ve çift kişiliğinin getirdiği psikolojik sıkıntılarıyla boğuşan legal köstebeğin kahramanlık vasıflarını muhafaza ederken, illegal olanı ise sadakat, sorgulama, vicdan süreçlerinden geçirerek salt “kötü” yaftası yapıştırmıyor.
İyi-kötü kavramlarını yorumlamak için farklı bir vizyon belirleyen, izleyenin kafasında kemikleşmiş bu iki olgunun konumları üzerinde yaptığı hamlelerle, farklı tarafların omuzları üzerinden bakmayı sağlayan Michael Mann filmi Heat ilhamı söz konusu olabilir gibi gözükse de, Infernal Affairs’in kendine ait orjinal fikirleri epey fazla. John Woo filmi Face/Off’daki iyi ve kötünün fiziksel yer değişimini, iyi ve kötünün daha gerçekçi bir üslupla mesleki ve buna bağlı olarak ahlaki değiş tokuşu üzerine kafa yoran bir film Infernal Affairs. Bunu yaparken B sınıfı Hong Kong aksiyonlarının baş döndüren atmosferinden farklı bir biçimde, daha elit, stilize ve dengeli suları tercih ediyor.
İki ana karakterin içinde bulundukları ters-yüz durum yüzünden yaşadıkları kimlik ve doğru-yanlış bunalımı, iki usta aktör tarafından başarıyla yansıtılmışken, yan karakterlerin dramatik anlamdaki katkılarında teorik eksiklikler göze çarpmıyor değil. Cebinde uygun hamleleri bulunan film, çoğu zaman aksiyonunu törpülemiş bir görüntü verirken, polisiye gerilim kulvarına daha bir itina gösteriyor. Köstebeklerin girdikleri deliklerin sahipleri olan kurt amir ve kaşarlanmış mafya babası için de güzel bir yer açılmış vaziyette. Fakat serinin bu ilk bölümünde aynı yer, dedektif Lau’nun eşi ve Chan Wing Yan’ın güzel psikoloğu için biraz dar tutulmuş sanki. Sonuç olarak Infernal Affairs, oyuncuları ve performanslarıyla, Christopher Doyle’un da aralarında bulunduğu güçlü bir görüntü ekibiyle, tıkır tıkır işleyen senaryosuyla ve heyecanıyla çok sağlam bir film.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder