8 Ekim 2012 Pazartesi

Safe (2012)


Yönetmen: Boaz Yakin
Oyuncular: Jason Statham, Catherine Chan, Robert John Burke, James Hong, Reggie Lee, Jay Giannone, James Colby, Matt O'Toole, Jack Gwaltney, Chris Sarandon, Barry Bradford, Sándor Técsy, Joseph Sikora
Senaryo: Boaz Yakin
Müzik: Mark Mothersbaugh

Nasıl ki Jason Statham filmleriyle ilgili bir şablon oluştuysa, bu filmlerin kritikleri yapılırken de bir şablon oluştu. Üstün yeteneklere sahip tek kişilik ordu misali önüne geleni deviren, içinden geldiği sistemdeki yozlaşmayı fark edip kökünü kurutan kahramanımız Safe ile yine yeni bir şey söylemiyor. Buna rağmen Statham filmleri artık o sözünü ettiğimiz şablonun getirdiği aksiyon dinamiği ve aralarda The Bank Job ve Blitz gibi şahsen bana daha cazip gelen örneklerle kendini izlettiriyor. Kariyerinde 2000 tarihli spor draması Remember The Titans dışında dikkat çeken bir film bulunmayan Boaz Yakin’in yazıp yönettiği Safe, Luc Besson destekli piyasa işi yeni aksiyon akımının gerisinde kalmayan bir yapıda. Yapımcı tayfasının içinde Luc Besson’u göremeyince, ama yardımcı yapımcılar arasında Kevin Spacey’yi görünce şaşırdığımı itiraf edeyim.

Burada da sanki Frank Martin (Transporter) ve Chev Chelios (Crank) karışımı Luke Wright’ın süper bir matematik zekasına sahip küçük Çinli kız Mei’yi koruma altına almasını izliyoruz. Zira Çin mafyası, kirli işlerinin hesaplarını tutsun diye bilgisayarlar yerine tüm mali bilgileri Mei’nin ezberine yüklüyor. Gerekçe ise PC’lere güvenilmemesi. Yani saklanıp koruması daha güvenli sayılabilecek teknolojik ekipmanlar yerine bu çok gizli bilgileri küçük kızın beynine kazımak gibi bir çözüm zekasıyla karşı karşıyayız. Hal böyle olunca Rus mafyası ve polis teşkilatı içindeki birkaç yozlaşmış polisten oluşan bir çetenin de dikkati çekiliyor. Bir zamanlar bu çetenin bir parçası olan, camiada en fazla korkulan tiplerden biri olan, ancak gammaz sonucu nasıl olduysa sıradan bir evsiz ve kafes dövüşçüsü olarak karşımıza çıkan Luke Wright, bu “nasıl olduysa”lara da ilerleyen dakikalarda yine sıradan gerekçeler uydurmak suretiyle inandırıcılığa değil, saf aksiyon tribünlerine oynadığını belli ediyor.

Boaz Yakin, Çin ve Rus mafyalarıyla, ucu yüksek mevkilere ulaşmazsa olmaz polis çetesinin arasında kalan Mei’nin koruyucu meleği haline gelen Luke Wright’ın hangi ara küçük Mei’nin farkına varıp, onun başının belada olduğunu anladığı gibi önemli detaylarla uğraşmıyor. Asıl uğraştığı, süper ajan eskisi Wright’ın üstün meziyetleri sayesinde arkasında bir yığın ceset bıraktığı aksiyon bölümleri. Mercury Rising, Léon veya en son Güney Kore yapımı The Man From Nowhere’de işlenen “tehlikenin ortasında kalmış küçük çocuğa kol kanat geren iyilik meleği” üzerine yazılan senaryoların modası pek geçmez. Senede en az bir filmde bu yaşta çocuklar üzerinden hırçın aksiyonlar planlanmakta. Tabii duyarlı sahneler barındıran duygusal zeka arayışı içindeki senaryolar yoksa, en azından seyir zevki içersin isteniyor. Senaryo fakiri Safe ile daha çok bu seyir zevkinin aksiyon ayağına abanan Yakin’in Luc Besson numaralarına epey çalıştığı da seziliyor. Böylece ortaya beklenildiği gibi abur cubur bir film çıkıyor. Elinizde ise sadece final hesaplaşmasında düşünülen orijinal sayılabilecek fikir gibi ufak detaylar kalıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder