23 Eylül 2010 Perşembe

Baba Bizi Eversene (1975)


Yönetmen: Oksal Pekmezoğlu
Oyuncular: Barış Manço, Meral Zeren, Hulusi Kentmen, Serpil Nur, Sinan Ecer, Bilge Zobu, Diler Saraç, Ali Cağaloğlu
Senaryo: Ahmet Üstel
Müzik: Barış Manço

Barış Manço’nun ilk ve tek filmi Baba Bizi Eversene, sık sık TV’lerde gösterilen, bana göre komedi sinemamızın yüzakı komedilerinden biridir. O dönemlerin modası olarak kalabalık oyuncu kadrolu, hızlı kurgulu ve Manço sayesinde müzikal öğeler içeren şirin, komik ve kişilik sahibi bir film. Filmin çekildiği 1975 yılının modasını, anne babalarımızın eski fotoğraflarından gördüğümüz ve güldüğümüz kadarıyla duyumsuyoruz. Bir kere Barış Manço’nun Mahir isminde bir satış temsilcisini canlandırıyor olması bile yeterince yarıcı bir sebep. Durmadan pantolon askılarıyla oynayan, sahnede olduğu gibi el kol hareketlerini sıkça kullanan, sevimli bir telaş içinde gördüğümüz Manço, ilk filmi olmasına rağmen çok iyi bir başrol olmuş. Keşke başka filmler de çekseymiş. Güzel senaryosu ile gelenekselleşmiş eğlenceli tiplemelerin ve usta oyuncuların yanında, dönemin parlak Manço hitlerini de dinlemek çok özel bir keyif.. Hani şu ne zaman oynasa oturup aynı zevkle izlenecek filmlerdendir.

Bir ilaç fabrikasında satış temsilcisi olarak çalışan Mahir (Barış Manço), fabrika sahibi Fazıl Bey’in (Hulusi Kentmen) kızı Sevim (Meral Zeren) ile yıllar önce bir aşk yaşamıştır. Fakat Fazıl Bey buna karşı çıkmış, Mahir’i unutması için Sevim’i yurt dışına göndermiştir. Yıllar sonra Sevim tekrar Türkiye’ye döner ve Mahir ile yeniden görüşmeye başlar. Bu arada Fazıl Bey’in genç oğlu Erol, ilişkiye girdiği pavyon şarkıcısı Şermin bir gün kucağında bir bebekle gelip de çocuğun ondan olduğunu söyleyince paniklemeye başlar. Bebeğin kendisinin olduğuna inanan Erol, sırrını ablası Sevim’e açar. Bunun üzerine Sevim, Erol ve Mahir ile bir plan yapar. Babasının Mahir ile evlenmesine izin vermesi için bebeğin kendilerinden olduğunu söyleyeceklerdir. Plan uygulanır ve ortalık arap saçına döner.


Barış Manço’dan başka filmde, yüzü, gözü, pos bıyığı, göbeğiyle sayısız filmde herkese korku salan milyoner ve aksi aile babası rollerinin unutulmaz çınarı Hulusi Kentmen, 70’lerin flaş aktrislerinden Meral Zeren, Bilge Zobu ve Diler Saraç gibi iki yıllanmış tecrübe de bulunuyor. Ayrıca bebeğin gerçek babası Karhan rolünde çok sevdiğim Ali Cağaloğlu da rol almakta. Oynadığı tüm film ve dizilerde kendi sesiyle konuşan Cağaloğlu’nun sesi, kanımca Türk sinemasının sahip olduğu en karizma seslerden biridir.Onun da özellikle Tarık Akan ile oynadığı Sevgili Dayım filmini çok severim.

Baba Bizi Eversene’nin bence başka bir özelliği daha var. 70’lerden 90’lara uzanan dönemde çok satmış şarkıcı/müzisyenlerin başrolde olduğu, Türk sinemasının emekçileri ile desteklenmiş filmlerin çoğundan daha eli yüzü düzgündür. Emel Sayın filmleri ekolüne rahatlıkla dahil edilebilir. Böyle düşünmemde, o döneme ait Manço şarkılarının üzerimdeki etkilerini de göz ardı edemem. Müzisyen Barış Manço’ya bir girersek, çıkmak pek mümkün olmaz. Oksal Pekmezoğlu’nun yönettiği filmde Hulusi Kentmen, Meral Zeren, Bilge Zobu, Diler Saraç, Ali Cağaloğlu, Feridun Çölgeçen gibi usta isimlerin arasında Manço hiç de sırıtmamıştır, ezilmemiştir. Mesela bir de Ahmet Özhan’ın Şener Şen ve Hale Soygazi ile oynadığı Bak Yeşil Yeşil filmindeki, her an bir kadınla sevişebilecekmiş gibi duran rolünü de yadırgamam. Müzisyenler komedi filmlerine daha bir hoş gidiyorlarmış sanki. Komedinin uzağında seyreden Orhan Gencebay, Ferdi Tayfur, Emrah, Mahmut Tuncer bile kimi zaman iyi rol kesmişlerdir. Ama tahammül sınırlarımı zorlayan bu filmlerin ruh sağlığıma ayrıca zarar veren şarkılarının da etkisi büyüktü. Hani bu şahıslar komedi de oynasalar, o şarkılarla bir komedi filmine dünyayı dar ederlerdi herhalde.


Baba Bizi Eversene’deki Barış Manço şarkıları, filmin telaşlı ve yumuşak anlarına çok yerinde dokunuşlar yapıyor. Genelde 72-75 yılları arasından seçilmiş Manço şarkılarından derlenen şarkıların yanında, enstrumantal parçalar da bulunmakta. Nazar Eyle ile jenerikten başlayan filmin repertuarında Ben Bilirim, Dere Boyu Kavaklar, Acıh da Bağa Vir, Bir Bahar Akşamı, Gamzedeyim, Lambaya Püf De, Küheylan ve Trip şarkıları bulunmakta.. Trip isimli enstrumantal parça Manço’nun Kaygısızlar grubu ile yaptığı nadir parçalardan. Filmde bir sahnede Mahir arkadaşlarıyla prova yapar. Bu sahnede de Kurtalan Ekspres’ten dönemin üç müzisyeni Ohannes Kemer, Celal Güven ve Mithat Danışan görünür. Zaten Manço’nun kariyeri boyunca kurduğu Kafadarlar, Harmoniler, Kaygısızlar, Kurtalan Ekspres grupları adeta bir müzik okuluydu. Cem Karaca, Fikret Kızılok, Mahzar Alanson, Özkan Uğur, Fuat Güner, Engin Yörükoğlu gibi baba müzisyenlerle tarzını şekillendirdi. Şahsen en çok Sarı Çizmeli Mehmet Ağa albümünü beğenirim. 85 sonrası albümleri ile eskisi kadar frekans birliği yakalayamamış olsam da, Barış Manço bize o kadar güzel şarkılar miras bırakmıştır ki, onları çabucak tüketmek zordur. Her dinleyişte Türk Pop/Rock şarkılarında benzeri görülmeyen sözler, zengin enstrüman yelpazesiyle yoğrulmuş sağlam nağmeler kulağımızın pasını siler süpürür.

1 yorum:

  1. Film ve Manço hakkındaki görüşlerinize tamamen katılmakla birlikte müsadenizle bende vurgulamak isterim ki; keşke B.Manço daha çok filmde oynasaydı.(bu türde)

    YanıtlaSil