30 Nisan 2012 Pazartesi

Çalgı Çengi (2011)


Yönetmen: Selçuk Aydemir
Oyuncular: Murat Cemcir, Ahmet Kural, Erdal Tosun, Tuna Orhan, Sinasi Yurtsever, Cahit Gök, Bora Akkaş, Hazal Kaya, Berfu Öngören
Senaryo: Selçuk Aydemir
Müzik: Alper Atakan, Mehmet Erdem

Selçuk Aydemir’in yazıp yönettiği Çalgı Çengi, düğünlerde sahne alan Salih (Murat Cemcir) ve Gürkan (Ahmet Kural) adlı Ankaralı iki teyzeoğlunun, İstanbul’daki bir sünnet düğünü öncesinde “külis”te (!) tanık oldukları cinayet yüzünden başlarının mafya ile derde girmesi üzerine sevimli bir komedi. Son zamanlarda Türk sinemasında komedi adına yapılan çapsız işlerle karşılaştırıldığında bu sevimli ve sade yapısı yanında, kendini kasmayıp fazla zekâya bağlamayan suç öyküsünü vasatın üzerinde bir komedi seviyesine ulaştırmayı başarmış bir film denebilir. Bu bağlamda suç öyküsünü biraz daha öne çıkarmış ama sade komedi düzeyini tıpkı Çalgı Çengi gibi doğal haliyle elde etmiş Ömer Vargı filmi Herşey Çok Güzel Olacak ile duygusal bir bağ kurduğu bile söylenebilir. Zaten filmin yapımcıları arasında CMYLMZ şirketinin de olması, bu bağın ticari tarafından bağımsız bir yanını da ortaya koyuyor.

Çalgı Çengi en büyük gücünü Salih ve Gürkan’ın saf ve temiz kişiliklerinden beslenen son derece doğal diyaloglarından, ayrıca hayata bakış, onu yorumlayış biçimlerinden almakta. Sosyal medyada bu ikilinin sinema ve tiyatro duayenleri Zeki Alasya – Metin Akpınar ikilisine varana kadar ne denli uyumlu bir komedi ikilisi olduğuna dair yapılan yorumların haklılık payı, sinemamızda uzun zamandır bu kadar doğal, komik ve sıcak bir ikili çıkaramamasıyla orantılı. Akraba olmaları bir yana, aralarındaki kardeşlik ve dostluğu bu kadar sade ve komik bir uyum içinde seyirciye aktarabilen fazla ikili yok. Bu heyecan verici birliktelik filmin hikâyesine de çok olumlu yansıyor. Salih ve Gürkan’ı kimi zaman fazla karikatür bulma fikri, temsil ettikleri “İncesu Çocuğu” alt kültürüne, onun şivesine, olaylara verdiği tepkilere dayandırılırsa çürütülebilir bir özellik de taşıyor. Çünkü Ankara tıpkı Salih ve Gürkan gibi acar olduğu kadar saf, doğal, kırılgan iPhone kullanıcısı tutunamayanların memleketi. Büyükşehrin lokal yapılanması içinde kırsal bir Ankara Sıkıntısı’ndan muzdarip olma hâlini yansıtırken İstanbul’da bahtsız bedevi durumuna düşmenin traji-komedisini o doğallığa iliştirmek, zaten gerçek yaşamın karikatüre dönüşmüş ortamında fazla göze batmamalı.


Murat Cemcir ve Ahmet Kural, Çalgı Çengi’de dört dörtlük kimyalarıyla harika bir “performans sergiliyorlar”. Zaten ikili özellikle televizyona yaptıkları işlerde yeteneklerini gösterdiler. Selçuk Aydemir’in de hikâyeden ziyade Salih ve Gürkan’ın üzerine oynadığı gayet açık. Şayet oyuncular bu kadar içten olmasalardı filmin silinip gideceğini öngörmek o kadar zor olmazdı. Oysa bir filmde yaratılan ve canlandırılan karakterlerin filmin selâmetini ne derece etkileyebileceğine dair örneklerden biri Çalgı Çengi. Öyle ki ikincisinin çekilmesi bile gündemde. Behzat Ç.’de konuk oldukları bölümde bile diziye o kadar güzel eklenmişlerdi ki, Salih ve Gürkan’ı ne kadar özlediğimizi fark ettik.

Talihsiz biçimde rating canavarına kurban giden Üsküdar’a Giderken dizisini de yazan Selçuk Aydemir’in neyse ki hünerlerini sürdürebileceği bir alan var artık. Bunu gerek sosyal medyada, gerekse sokakta kendine birçok hayran edinmiş Salih ve Gürkan ile sürdürme ihtimali daha da heyecan verici. Abdest almayı, namaz kılmayı bilmeseler, zekât verip hacca gitmeseler, oruç tutmasalar da, tersine tam yerinde ve olması gerektiği gibi ağız dolusu sövseler ya da alkol alıp ceset saklamaya çalışsalar da iyi niyetlerinin ve temiz kalplerinin bir yerlerden göründüğüne olan inançları onları çoğu insana daha çok yakınlaştırıyor. Şahane sahne performansları da ayrıca övgüyü hak ediyor. Bu arada Ferhat Güzel hakkaten 20 bin lira alıyo mu la?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder